مطالعه و تحقیق پیرامون ویژگیهای نحوی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کمشنوا یکی از موضوعات مورد توجه زبانشناسان و آسیبشناسان زبان است و به ویژه در سالهای اخیر پژوهشهای بسیاری در این حیطه انجام شده است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی و مطالعه فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان اوتیستیک و کمشنوا و عادی با توجه به عامل ...
بیشتر
مطالعه و تحقیق پیرامون ویژگیهای نحوی در گفتار کودکان مبتلا به اوتیسم و کمشنوا یکی از موضوعات مورد توجه زبانشناسان و آسیبشناسان زبان است و به ویژه در سالهای اخیر پژوهشهای بسیاری در این حیطه انجام شده است. هدف پژوهش حاضر نیز بررسی و مطالعه فرآیند پسایندسازی در گفتار کودکان اوتیستیک و کمشنوا و عادی با توجه به عامل غیر زبانی جنسیت است. جامعه آماری این پژوهش شامل 20 کودک کمشنوا، 20 کودک اوتیستیک و 20 کودک عادی به عنوان گروه شاهد است. در این پژوهش به منظور سنجش میزان پسایندسازی از آزمون تصاویر متوالی و گفتار آزاد استفاده و سپس مکالمات ضبط شده تحلیل و میانگین رخداد فرایند پسایندسازی برای هر گروه محاسبه میشود. هم چنین از آزمون تی جهت تعیین میزان همبستگی میان عامل زبانی و عامل غیرزبانی جنسیت استفاده شده است. نتایج حاکی از آن است که پسایندسازی اسامی در گفتار گروه کودکان کمشنوا در مقایسه با دیگر گروهها از بسامد وقوع بیشتری برخوردار است. همچنین کودکان عادی به لحاظ وقوع پسایندسازی در گفتارشان در مرتبه بعدی قرار دارند. علاوه بر این، میزان رخداد پسایندسازی در گفتار دختران و پسران تفاوت معناداری با یکدیگر دارد.